ارور 404 و رفع آن

خطای 404 page not found که یکی از معروف ترین خطاها به معنی پیدا نشدن است اغلب توسط وب سایت ها سفارشی می شود. در این مقاله قصد دارم نحوه رفع خطای 404 و رفع آن را بیاموزم.

ممکن است روی لینکی کلیک کرده باشید، اما به جای دریافت سایت مورد نظر، با این خطا مواجه می شوید که صفحه درخواستی در دسترس نیست. چیزی شبیه به این پیام "404 یافت نشد". این خطا یک کد وضعیت استاندارد HTTP است. این پیام از طریق سرور فعلی و آنلاین به مرورگر وب (معمولاً مشتری) ارسال می شود که درخواست HTTP را ارسال کرده است.

چه زمانی با خطای 404 مواجه می شویم؟
به طور معمول، پیام خطای 404 زمانی است که محتوای وب سایت حذف شده یا به URL دیگری هدایت می شود.

دلایل دیگری برای نمایش پیغام خطا وجود دارد که به شرح زیر است:

URL یا محتوای آن (مانند فایل‌ها یا تصاویر) حذف یا منتقل شده است (بدون تنظیم پیوندهای داخلی).
URL اشتباه املایی شده است (در طول فرآیند ایجاد یا طراحی مجدد)، به اشتباه پیوند داده شده است، یا به اشتباه در مرورگر وارد شده است.
سرور مسئول وب سایت از کار افتاده یا قطع شده است.
نام دامنه درخواستی با استفاده از سیستم نام دامنه (DNS) به یک IP قابل حل نیست.
نام دامنه ای که وارد کردید دیگر وجود ندارد.
اول از همه در مقاله قبلی به بررسی الگوریتم جدید Google May 2020 Core Update اشاره کردم که یکی از دلایل افت رتبه که الگوریتم اصلی نام دارد این است که خطاهای 404 نقش زیادی دارند.

پیوندهای مرده اغلب برای مدت طولانی باقی می مانند زیرا اپراتورها نمی دانند که محتوای پیوند شده حذف شده یا منتقل شده است. بسیاری از وب‌سایت‌ها هنوز در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شوند، حتی اگر دیگر به صورت آنلاین در دسترس نیستند (یا حداقل در URL فهرست نشده‌اند). سایر وب سایت های مرتبط مانند وبلاگ ها، پورتال های خبری و غیره. آنها اغلب اطلاع نمی دهند که سایت حذف شده است یا اکنون می توانید آن را در یک URL جدید پیدا کنید. بسیاری از اپراتورهای وب سایت پیوندهای خارجی خود را به طور منظم بررسی نمی کنند و بنابراین یک پیوند کاربردی به راحتی می تواند از بین برود.

خطاهای 404 می توانند به روش های مختلفی ظاهر شوند. برخی از وب سرورهایی که به سرویس‌های اطلاعات اینترنتی متصل هستند، با افزودن یک پسوند عددی به 404، اطلاعات تخصصی‌تر و بیشتری در مورد علت خطای 404 ارائه می‌کنند.
منبع مطلب
لیست کامل این اعداد که به 404 اضافه شده است
404.0 - یافت نشد.

404.1 - سایت یافت نشد.

404.2 - محدودیت ISAPI یا CGI.

404.3 - محدودیت نوع MIME.

404.4 - هیچ کنترل کننده ای پیکربندی نشده است.

404.5 - درخواست پیکربندی فیلتر رد شد.

404.6 - فعل نفی می شود.

404.7 - پسوند فایل رد شد.

404.8 - فضای نام پنهان.

404.9 - ویژگی فایل پنهان است.

404.10 - سرصفحه درخواست خیلی طولانی است.

404.11 - درخواست شامل یک توالی فرار دوگانه است.

404.12 - درخواست شامل کاراکترهای بیت بالا است.

404.13 - طول محتوا خیلی بزرگ است.

404.14 - URL درخواست خیلی طولانی است.

404.15 - رشته درخواست خیلی طولانی است.

404.16 - درخواست DAV به مدیریت فایل استاتیک ارسال می شود.

404.17 - محتوای پویا از طریق نقشه برداری MIME به دسته فایل استاتیک نگاشت شده است.

404.18 - درخواست دنباله رشته رد شد.

404.19 - توسط قانون فیلتر رد شد.

404.20 - بخش های URL بسیار زیاد

معانی هر یک از این پسوندهای عددی:

پیدا نشد.
سایت پیدا نشد
محدودیت در رابط برنامه نویسی برنامه سرور اینترنت (ISAPI) یا رابط اتوبوس عمومی. (CGI)
محدودیت های نوع MIME
پیکربندی نشده.
به دلیل درخواست فیلتر پیکربندی رد شد.
فعل عطف می شود.
فرمت یا پسوند فایل رد شد.
فضای نام پنهان
ویژگی فایل مخفی
سرصفحه درخواستی خیلی طولانی است
درخواست شامل یک دنباله فرار دوگانه است.
درخواست شامل کاراکترهای بیت بالاتر است.
محتوا خیلی طولانی است.
درخواست URL خیلی طولانی است.
رشته جستجو خیلی طولانی است.
یک درخواست کپی و نوشتن توزیع شده به برنامه کنترل فایل استاتیک ارسال می شود.
محتوای پویا با استفاده از نمادهای هماهنگ کننده MIME به یک دسته فایل ثابت نگاشت می شود.
رشته پرس و جو رد شده است.
توسط قوانین فیلتر رد شده است.
بخش های URL بسیار زیاد است.
چگونه می توانیم خطای 404 را برطرف کنیم؟
صفحه 404 لزوماً به این معنی نیست که اطلاعات مورد نظر در دسترس نیست.

در بسیاری از موارد، راه حل برای خطای اولیه به راحتی پیدا می شود و بازدید کننده می تواند به سرعت به صفحه وب که در ابتدا به دنبال آن بود هدایت شود.

بنابراین دقیقا چگونه می توانید یک خطای 404 را برطرف کنید؟

توصیه ما این است که این راه حل های بالقوه را امتحان کنید (به ترتیب ذکر شده):

صفحه را دوباره بارگذاری کنید:

ممکن است خطای 404 رخ دهد زیرا صفحه به درستی بارگیری نشده است.

URL را بررسی کنید:

چه URL را به صورت دستی وارد کرده باشید و چه از طریق پیوندی هدایت شده اید، دلیل اینکه نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید ممکن است اشتباه انجام شده باشد. به همین دلیل باید مسیر داده شده را در وب سایت بررسی کنید.

ممکن است شما یا شخصی که این لینک را وارد کرده اید چیزی را اشتباه تایپ کرده باشید. علاوه بر اشتباهات املایی، اسلش ها به سمت چپ رها می شوند یا در جای خود قرار نمی گیرند. توجه داشته باشید که این فقط با URL های "تمیز" قابل بررسی است، زیرا آنها حاوی کلمات ناخوانا به جای کلمات، حروف، اعداد و نمادهای نامفهوم هستند.

به سطح دایرکتوری برگردید:

مثلا:

اگر URL با ساختار زیر example.com.com/Directory1/Directory2/Directory3 باعث صفحه خطای 404 شود، همیشه می‌توانید از سطح فهرست قبلی پایین بیایید.

(در این مثال: example.com/Directory1/Directory2) بررسی کنید که آیا صفحه مورد نظر در آنجا لینک شده است یا خیر.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آخرین فهرست موجود در URL را حذف کنید. لینک صفحه مورد نظر باید در صفحه قبل قابل مشاهده باشد. اگر در این صفحه نیست، می توانید به صفحه قبلی برگردید و لینک صحیح را در آنجا جستجو کنید. اما اگر اینطور شد که این روش هم موفق شد و بالاخره به صفحه اصلی برگشتید، به نکته بعدی توجه کنید.

از جستجوی سایت استفاده کنید:

بسیاری از وب سایت ها عملکرد جستجو را به عنوان بخشی از صفحه اصلی خود ارائه می دهند. برای به دست آوردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، یک فرآیند جستجو (در کادر جستجوی سایت) انجام دهید و با وارد کردن یک یا چند کلمه کلیدی، ممکن است به شما در یافتن صفحه خاصی که به دنبال آن هستید کمک کند. اگر سایت دارای عملکرد جستجو نیست، جستجوی خود را با استفاده از پیوندهای دسته بندی در سایت ادامه دهید یا آنچه را که به دنبال آن در گوگل هستید همراه با نام دامنه مورد نظر جستجو کنید.

با استفاده از موتور جستجو:

صفحه سایت مورد نظر خود را در موتورهای جستجویی مانند گوگل جستجو کنید. این امکان وجود دارد که URL شما اشتباه باشد، در این صورت یک جستجوی سریع در موتورهای جستجو مانند . اگر بالاخره صفحه مورد نظر خود را پیدا کردید، نشانک ها یا موارد دلخواه خود را به روز کنید تا در آینده از خطاهای HTTP 404 جلوگیری کنید.

کش و کوکی های مرورگر خود را پاک کنید:

اگر می توانید از دستگاه دیگری به وب سایت دسترسی پیدا کنید و به نظر می رسد خطای HTTP 404 فقط در رایانه خاصی ظاهر می شود، ممکن است مشکل از مرورگر شما باشد. بنابراین باید کش مرورگر و همچنین تمام کوکی های این سایت را حذف کنید و این ممکن است در نهایت اجازه دسترسی به صفحه را بدهد.

تماس با سایت:

اگر هیچ یک از نکات بالا موفقیت آمیز نبود، تنها گزینه باقی مانده شما این است که با شخص یا افراد مسئول وب سایت تماس بگیرید. اطلاعات تماس معمولاً در صفحه اصلی وب سایت یا در صفحه اختصاصی «تماس با ما» یافت می شود. اپراتورهای وب سایت باید بتوانند اطلاعاتی در مورد اینکه آیا صفحه مورد نظر واقعاً وجود دارد یا خیر ارائه دهند. صفحه مورد نظر ممکن است به یک URL جدید منتقل شده باشد. سپس آنها می توانند خطای 404 را با معرفی یک تغییر مسیر دامنه که به طور خودکار کاربران را از صفحه وب قدیمی به صفحه فعلی هدایت می کند، برطرف کنند.

شناسایی خطای 404 در سایت خودمان
برای مدیران وب سایت مهم است که از صفحات HTTP 404 اجتناب کنند. این در مورد صفحات خطای داخلی 404 در وب سایت شما و همچنین صفحات خطای خارجی 404 در سایر سایت ها صدق می کند. ابزارهای رایگان بی‌شماری وجود دارد که به شما کمک می‌کند این لینک‌های شکسته را راحت‌تر پیدا کنید.

سه مورد از بهترین و مشهورترین آنها عبارتند از:

کنسول جستجوی گوگل:

اگر قبلاً یک حساب Google دارید و وب سایت خود را در آنجا ثبت کرده اید، باید از گزینه Google Search Console استفاده کنید. تمام خطاهای 404 شناسایی شده توسط موتورهای جستجوی گوگل در ابزار وب نمایش داده می شوند و در اینجا نیز قابل رفع هستند. ویژگی های اضافی به شما امکان می دهد تا خطاهای موجود در فایل های robots.txt را پیدا کنید.

بررسی اتصال مرده:

یکی از ساده ترین و سریع ترین ابزارها برای یافتن خطاهای 404 در صفحات پیوند داخلی و خارجی، Dead Link Checker است. با استفاده از این وب اپلیکیشن، به سادگی آدرس سایتی را که می خواهید بررسی کنید وارد کنید و سپس بررسی را شروع کنید. در اینجا می توانید یک صفحه وب یا کل سایت را بررسی کنید. این برنامه تمام صفحات خطای ردیابی شده را با کدهای وضعیت و URL فهرست می کند.

تایید پیوند W3C:

این ابزار آنلاین از کنسرسیوم وب جهانی (W3C) به ویژه برای آزمایش صفحات وب سایت های خود شما دقیق است. بنابراین فرآیند تأیید پیوند نسبت به سایر وب سایت ها زمان بیشتری می برد.

W3C Link Checker درست مانند Dead Link Checker عمل می کند:

شما URL را وارد کنید و به ابزار اجازه دهید بقیه کارها را انجام دهد. جزئیات اضافی نیز می تواند اضافه شود.

نحوه رفع خطای 404 (از مدیریت سایت)
اگر خطای 404 مربوط به فایل عکس باشد، می دانید که این عکس مربوط به افزونه یا قالب یا هیچ کدام است، اما خودتان آن را آپلود کرده اید.
به خصوص مدیران سایت وردپرس که باید به این مشکل توجه کنند. مثلا اگر مشکل بارگذاری عکس برای افزونه x است می توانید وارد تنظیمات افزونه شوید و عکس جدید را به آن افزونه وردپرس بدهید تا از این به بعد عکس جدید لود شود.

گاهی اوقات سایت خود را از یک دامنه به دامنه دیگر منتقل می کنیم، مثلاً آدرس آن example.com است، سپس آن را به example.ir منتقل می کنیم و متوجه می شویم که تمام آدرس های example.ir با خطای وردپرس 404 مواجه هستند، در این صورت اگر ما مطمئن باشید که انتقال به درستی انجام شده است، فقط باید وارد فیلد شوید:
به تنظیمات -> پیوندهای منحصر به فرد -> تنظیمات عمومی بروید و یکبار گزینه simple را انتخاب کنید و ذخیره کنید و دوباره همان گزینه را انتخاب کنید.

به عبارت دیگر اگر تنظیمات من «نام تایپ شده» باشد، گزینه «ساده» را انتخاب کرده و ذخیره می کنم، سپس دوباره گزینه «نام تایپ شده» را انتخاب کرده و دوباره ذخیره می کنم.

اگر کاری در سایت وردپرس خود انجام نداده اید و ناگهان با خطای 404 مواجه شدید، باید آنچه را که اخیراً به سایت اضافه کرده اید بررسی کنید.
گاهی ممکن است به دلیل تعامل بین افزونه ها، چنین خطاهایی را در سایت های وردپرسی مشاهده کنیم

اگر صفحه یا مقاله ای را از سایت وردپرسی خود حذف کرده باشید، طبیعتا با خطای 404 مواجه خواهید شد.
بهترین افزونه ریدایرکت همان افزونه است و می توانید از این افزونه برای انتقال آدرسی که حذف کرده اید به آدرس جدید یا مشابه استفاده کنید.

یک صفحه خطای 404 ایجاد کنید
برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا و دروپال به طور خودکار یک صفحه خطای 404 را زمانی که آدرس URL قابل دسترسی نباشد ایجاد می کنند. صفحه HTTP 404 فقط یک پیام خطای استاندارد است، اما بیشتر آنها را می توان با استفاده از پسوندهای CMS خاص سفارشی کرد.

اگر CMS شما به شما اجازه ایجاد یا اصلاح صفحه 404 خود را نمی دهد، یا اگر وب سایت شما فقط بر اساس HTML، PHP و غیره است، کمی پیچیده تر می شود.

می توانید یک صفحه خطا به صورت زیر ایجاد کنید:

یک صفحه خطا ("404.html" یا "404.php") در دایرکتوری ریشه ایجاد کنید (اگر از قبل وجود نداشته باشد).
فایل htaccess. را در دایرکتوری ریشه باز کنید (یا در صورت لزوم ایجاد کنید)، گزینه "ErrorDocument 404 /404.html" را وارد کرده و تغییر را ذخیره کنید. صفحه خطا با این کد ایجاد می شود.
برای اینکه ببینید آیا این کار به درستی انجام شده است، یک صفحه وب غیرقابل دسترسی را مرور کنید.
به این ترتیب، می‌توانید یک صفحه خطای سفارشی با پیوندهای مناسب (به عنوان مثال پیوندهایی به صفحه اصلی یا سایت‌های فرعی که در آن محتوا با آنچه بازدیدکننده در ابتدا درخواست کرده است همپوشانی دارد) ارائه دهید. حتی می توانید یک تابع جستجو به وب سایت خود اضافه کنید. با انجام این مراحل اضافی و ارائه مشوق‌ها، ممکن است بتوانید پس از دیدن کد 404 از مراجعه مستقیم بازدیدکنندگان به سایت خود جلوگیری کنید.

تغییر مسیر
تغییر مسیر به معنای تغییر مسیر است و در اینترنت به معنای هدایت و انتقال بازدیدکننده در مسیری جدید از یک سایت به سایت دیگر است. ریدایرکت روشی برای ارسال کاربران و موتورهای جستجو به آدرسی غیر از آدرسی است که در ابتدا درخواست کرده بودند. سه تغییر مسیر متداول عبارتند از 301، 302 و Meta Refresh.

تغییر مسیر 301: آدرس به طور دائم منتقل شد (توصیه سئو).
ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی است که بین 90 تا 99 درصد ارزش لینک (قدرت رتبه بندی) را به صفحه تغییر مسیر منتقل می کند. در بیشتر موارد، ریدایرکت 301 بهترین راه برای پیاده سازی ریدایرکت ها در یک وب سایت است.

هنگامی که آدرس دامنه وب سایت خود را تغییر می دهید و سایت شما با آدرس دیگری نمایش داده می شود از ریدایرکت 301 استفاده می شود. روش صحیح استفاده از چندین URL برای یک سایت، استفاده از ریدایرکت های 301 است. همچنین برای انتقال صفحات داخلی استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر صفحه ای از سایتی حذف شد، بهتر است 301 آن صفحه را به صفحه مرتبط دیگری هدایت کنید تا صفحه خطای 404 برای کاربران نمایش داده نشود.

تغییر مسیر 301 برای یک صفحه، رتبه صفحه را حفظ می کند و آن را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می کند.

اگر قصد انتقال دامنه یا صفحه ای از یک سایت به آدرس دیگر را دارید و آدرس قبلی صفحه مورد نظر را با ریدایرکت 301 به آدرس جدید منتقل نکنید، تمام رتبه شما و اعتباری که صفحات دریافت کرده اند از بین می رود.

تغییر مسیر 302: آدرس به طور موقت منتقل شد.
تفاوت بین ریدایرکت 301 به معنای تغییر مسیر دائمی و دائمی است اما ریدایرکت 302 فقط به معنای تغییر مسیر موقت است.

مثلاً فرض کنید آدرس یکی از صفحات سایت شما که هر روز بازدیدهای زیادی از موتورهای جستجو و گوگل دریافت می کند، تغییر می کند. در این حالت آدرس قدیمی را با استفاده از آدرس جدید به آدرس جدید هدایت می کنیم


نویسنده : نوشین
به وبلاگ خود خوش امدید
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

صفحه قبل 1 صفحه بعد

نویسنده : نوشین